|
14.10.2008 / Kawa na raka wątroby
Picie kilku filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko zachorowania na raka wątroby - twierdzą japońscy naukowcy.
Swoje wnioski opierają na wynikach badań prowadzonych przez ponad dziesięć lat na grupie 61 tysięcy osób. Podobne wyniki przyniosły badania na zwierzętach - napisano w doniesieniu opublikowanym w piątek przez grupę badaczy z uniwersytetu w japońskim mieście Sendai. Naukowcy ustalili, że rak wątroby najczęściej pojawiał się u tych, którzy kawy nie piją wcale. Jeżeli przyjmiemy, że prawdopodobieństwo wystąpienia raka w tej grupie wynosi 1, to z japońskich badań wynika, że u tych, którzy piją powyżej dwóch filiżanek kawy dziennie, współczynnik ryzyka wynosi 0,58. Wśród tych, co pili mniej niż filiżankę dziennie - liczba ta wynosi 0,78. Nie wiadomo, jaki składnik kawy ma tak dobroczynne dla wątroby działanie. Doświadczenia na zwierzętach sugerują, że może mieć kwas chlorogenowy zawarty w ziarnach kawowych.
Rzeczpospolita 1.02.2005
Pełny tekst artykułu znajduje się w załączniku.
|
|
|