Amerykańscy naukowcy ustalili, że kawa jest cennym źródłem pożytecznych przeciwutleniaczy - związków które pomagają organizmowi m.in. walczyć z nowotworami.
Joe. A. Vinson, profesor chemii z Uniwersytetu Scranton w Pensylwanii twierdzi, że kawa dostarczyć może więcej przeciwutleniaczy niż wszelkie inne potrawy i napoje. Powołując się przy tym na wyniki badań, określających zawartość przeciwutleniaczy w ponad 100 różnych artykułach spożywczych: owocach, warzywach, przyprawach, olejach i napojach.
Przeciwutleniacze to witaminy (A, C, E), beta-karoten, magnez, selen. W pierwszej piątce najbogatszych w przeciwutleniacze produktów znajdują się: herbata, banany, fasola i kukurydza. Kawa jest na pierwszym miejscu. Nie znaczy to oczywiście, że kawą należy zastępować w diecie owoce i warzywa.
Badania profesora Vinsona potwierdzają wcześniejsze ustalenia naukowców. W lutym czasopismo \"Journal of the National Cancer Institute\" opublikowało wyniki badań specjalistów japońskich, wskazujące na znacznie mniejsze ryzyko zachorowania na raka u osób, które kawę piją codziennie lub prawie codziennie.
W zeszłym roku naukowcy ze Szkoły Zdrowia Publicznego Harvarda wykazali związek między piciem kawy a zmniejszonym ryzykiem zachorowania na cukrzycę.
Rzeczpospolita 30.08.2005
Zapoznaj się również z wpływem kawy na zdrowie człowieka - badania w załączniku.
Pełny tekst artykułu znajduje się w załączniku.